Stage Marleen Bijnen

Door 26 juli 2016Ontwikkeling

 

In de periode februari 2016 t/m juni 2016 heb ik genoten van een geweldige stage bij dWise: een organisatie waarbij kennis en kritisch denken centraal staan. Ik studeer communicatie bij Fontys Hogescholen te Eindhoven en heb stagegelopen bij een IT bedrijf… “Een aparte combinatie”, zoals mijn stagedocent zei. Maar… Ik heb in het afgelopen jaar meer over communicatie en mezelf geleerd dan ik ooit had durven dromen.

Gedurende mijn stageperiode ben ik begeleid door Willem en Wilma. Een van de opdrachten die Willem me gaf tijdens mijn stage was het kijken van verschillende documentaires en films. Prima, dacht ik nietsvermoedend… Na iedere documentaire of film schreef ik een verslag. Aan het einde van mijn stageperiode heb ik samen met Lauren Gordijn (een studiegenootje) en Willem gepraat over de documentaires en films… We gingen in gesprek over de boodschap van de documentaires en films en kwamen erachter dat iedereen anders dacht over die boodschap. Een ontzettend belangrijk inzicht voor het vak communicatie. Ik had niet verwacht dat deze documentaires en films ervoor zouden zorgen dat ik tegenwoordig totaal anders tegen informatie aankijk.

Wilma heeft me voornamelijk op professioneel vlak begeleid. Ze betrok me volledig bij het werkproces en ik mocht naarmate ik langer stage liep bij dWise steeds meer zelf uitvoeren. Waar ik in het begin nog nauwelijks verstand had van WordPress, vind ik mezelf inmiddels een echte WordPress-nerd. Wilma stond altijd voor me klaar en ik kon met al mijn vragen bij haar terecht. Fouten maken mag bij dWise, zolang je er maar van leert. De perfecte leeromgeving!

Een van mijn stageopdrachten hield in dat ik een bedrijfsfilmpje moest maken. In overleg met Willem heb ik ervoor gekozen om de documentaires en films die ik had gekeken als basis voor het filmpje te gebruiken. Dit filmpje kun je onderaan deze pagina bekijken.

Mijn conclusie van deze stage? Het communicatievak is nuchter en conservatief. Kritisch zijn is hierin een uitdaging. Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen. Klanten staan tegenwoordig centraal en met geschreeuw om aandacht door middel van sociale media, advertenties en extreem opvallende campagnes kom je op de lange termijn niet verder. Mond-tot-mond reclame blijft de sterkste vorm van reclame. Mijn stage heb ik afgesloten met een 10! Ben je benieuwd naar mijn stageverslag? Klik dan hier.